Noget om skriverier, efterår og accept

Blomkålsris med svampe, hokkaidofritter og andet godt

 photo DSC04938_zpsoi8lmf3d.jpg
Opskrifter er efterhånden sjældne syn på denne blog, ja, ligeledes er indlæg, men lad os nu holde os til emnet. Til trods for, at jeg det sidste år har stået mere i køkkenet, end jeg har i alle mit livs resterende år tilsammen (overdrivelse kan forekomme), er det ikke meget decideret madlavning, jeg kan prale af i min historik – jeg vil nærmere kalde det tilberedning. Hvorfor og hvordan ved jeg ikke, men jeg havde fået en idé implementeret i mit hoved om, at madlavning skulle fylde så lidt som muligt, for det skulle jo ikke stjæle tid fra dagens andre dyrebare gøremål, såsom lektier. Sense the irony. Mit køleskab bugnede derfor af bøtter med mad, der blev tilberedt søndag eftermiddag for at minimere madstress kl. jeg er sulten. Der skete bare det, at kold kylling og utroligt lidt kreative madpakker begyndte at kede mig halvt ihjel, og ironisk nok stressede jeg mere over den ene madkreering søndag eftermiddag, end jeg har gjort én eneste gang siden. photo DSC04936_zps7ebzdjdy.jpgJeg er med andre ord begyndt at prioritere madlavning igen. Der er bare et eller andet over efterår, der gør, at alt indbyder til hygge, synes jeg. Og så har jeg faktisk virkelig savnet madlavningsdelen med smugekiggeri til ovnens tryllerier, og alt andet det indebærer, måske eksklusiv opvasken 😉 Hvad jeg også har savnet er at anrette maden lidt pænt, hive kameraet frem og dele glæden med jer, derfor har jeg planer om at dele alle de nemme hverdagsopskrifter, lyset tillader mit kamera at forevige.
 photo DSC04937_zpsccsvwbcd.jpg


Hokkaidofritter:

Det skal du bruge:

  • 1/2-1 lille øko- hokkaido
  • Salt og peber

 

Sådan gør du:

  1. Tænd ovnen på 200 graders varmluft
  2. Halver græskaret og fjern kernerne (gem dem evt. og rist dem senere i ovnen)
  3. Skær græskaret uden i tynde skiver – i den tykkelse, du foretrækker

Panderistede bønner:

Det skal du bruge:

  • Frosne eller friske bønner efter appetit – ca. 150-250 g pr. person
  • Salt og dit favoritkrydderi

 

Sådan gør du:

  1. Tø evt. bønnerne lidt op
  2. Varm en pande op til god varm, tilføj en god olivenolie, smør, smagsneutral kokosolie el.lig.
  3. Tilføj bønnerne til festen og krydder dem til sidst, når du vurderer, de har fået nok af festlighederne

Blomkålsris med svampe:

Det skal du bruge:

  • 1/4-1/2 blomkål (hvis øko 1/2, de plejer at være ret små)
  • 4-5 champignoner
  • Salt og peber (jeg brugte Urtekrams “Kryddersalt”
  • Smør

 

Sådan gør du:

  1. Skyl blomkålet og riv det fint med et rivejern, en foodprocesser, el.lig.
  2. Vask champignonerne og skær dem i tynde skiver
  3. Smid en gavmild klat smør på panden og skru godt op for varmen
  4. Bring nu blomkålen herpå, dernæst champignonerne
  5. Skru godt ned for varmen, rør i herligheden med jævne mellemrum og smag til med salt og peber

Karrykylling og rødbede med feta:

Det giver vist sig selv, men vi tager den lige med alligevel 😉

Det skal du bruge:

  • Kylling til 1 person (ca. 100-200 g)
  • Salt og peber
  • En god karry
  • 2 rødbeder
  • Lidt god feta

 

Sådan gør du:

  • Vask og skræl evt. (det gør jeg aldrig) rødbederne og riv det fint, pynt med smuldret feta
  • Opvarm en klat kokosolie (eller andet) og smid kyllingen på og forkæl den med krydderier

 photo DSC04939_zpsedzskhsf.jpg


Anret, server, tænd et stearinlys eller 10 og nyd – i dit eget eller andres selskab.

   

1 kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

:lion: 
:grinning: 
:grin: 
:joy: 
:smiley: 
:smile: 
:sweat_smile: 
more...
 
 

Næste indlæg

Noget om skriverier, efterår og accept