Stereotyp balance?

 photo IMG_4588_zpsziuoho4w.jpg
Der er i løbet af det seneste års tid kommet et enormt fokus på balance, hvilket er pissefedt; det har jeg intet ord for, men det nager mig, at det budskab, der eftersigende skal nuancere billedet på sundhed og træning – efter min mening – har en tendens til at bidrage med et ligeså unuanceret billede af sundhed. Jeg er klar over, at denne holdning sikkert ikke er vellidt hos alle. Men, efter min mening bliver der skabt en yderligere polarisering, idet der kommer et stereotypt billede af en “balanceret” person og en “fanatisk” person, groft sagt . Eftersom at jeg selv lever på en restriktiv kostplan, kunne man argumentere for, at jeg blot er offensiv omkring min egen måde at leve på, men lige så vild med at være på kostplan, som jeg er, lige så meget imod det, har jeg været, lige så “stereotyp afblanceret” har jeg været med kylling til frokost og cookies til aftensmad. Måske jeg stiller mig for kritisk, men jeg kan ikke lade være med at spekulere over, om det at tage så meget afstand til den form for livsstil, som jeg gjorde, var lige så meget en reaktion på tendenser i omverdenen, som min tiltrækning til selvsamme.

Jeg synes, man skal have lov til at spise præcis, som man har lyst til, og efter hvilke mål og præferencer man har. Når jeg stiller mig bare kritisk overfor, om bland-selv slik på Instagram er lig balance, er det fordi, jeg mener, at det er at skære alle over én kam. Det er måske et udtryk for balance for nogen, og for andre har det intet med balance at gøre, for andre er det måske et pres om at være et godt og afbalanceret forbillede. Det er blot min teori, ingen fakta, I er mere end velkomne til at være uenige. Det er fedt, at det er begyndt at være et ideal at være “menneskelig”, men efter min mening er det lige så meget en facade at vise fredagsslikket hashtagget #minbalance, som det er at vise en skål broccoli hashtagget #sundhed, og det er sgu okay. Jeg synes blot, at man skal lægge det fredagsslik eller den skål broccoli op på Instagram fordi, at man har lyst til det, ikke for at bevise et eller andet overfor sine følgere – som man højest sandsynligt ingen relation har til. Man skal selvfølgelig være et godt “forbillede”, men det mener jeg nu, at man kan være på mange måder.
 photo IMG_4591_zpsg32z1nkq.jpg
Jeg siger altså ikke, at man ikke må poste sit fredagsslik, overhovedet ikke. Jeg siger blot, at jeg tror, det er vigtigt at mærke efter, hvad balance er for en selv, og på hvilket grundlag man poster sådanne billeder. Jeg tror på, at det er vigtigt at være reflekteret omkring sine valg, og ikke blot hoppe med på den seneste bølge. Mærker man efter i sig selv, siger min erfaring, at ens valg bliver holdbare og realistiske i den lange ende, hvor man husker, hvem man er og har sig selv med. Jeg vil ikke selv begynde at definere balance for mig, det kræver vist et indlæg for sig selv, men spørger du mig, så ser man en ret afbalanceret person på billederne 😉

Hvad er balance for jer – og hvad er jeres holdning til indlæggets kritik og observation? 

Miniferie i afslapningens tegn

 photo DSC04484 1_zpsgeiagg06.jpg
Pinseferie jeg elsker dig sgu. Det har været helt guddommeligt at komme ned i gear og få genopladet de døde batterier. Min miniferie startede endda torsdag kl. 10.25 – efter første årsprøve, der 2 uger til de næste, så jeg besluttede, at det klogeste (og hyggeligste) var at tage en forlænget weekend uden lektier og andre fornuftige sager. Nu er der i hvert fald ingen undskyldning for ikke at give den gas op til eksamen og årsprøverne.

Efter to weekender, hvor mormor her har været ude til få timer, før hun til daglig står op -stopper med at omtale mig selv i tredje person nu, sorry – har det været skønt at komme helt ned i gear og sove igennem. Yes, nogen fester igennem, jeg sover igennem. Same same 😉 Torsdag og fredag blev brugt på enorme mængder Netflix, lange gåture i skoven og første træninger på det nye program. Fredag aften tog jeg med lillebroderen ud og spise bøf, ret hyggeligt, hvis man ser bort fra den totalt upassende samtale. Lørdag var en hård dag på privatfronten, men den blev reddet af en bentræning og en god veninde i selskab af sol og kaffe. Søndag blev brugt i selskab af min daddy. Vi fik i løbet af 3 timer cyklet byen tynd med solskin på næsen og vind i håret. Min far er den største Aarhus-nørd, så det er lidt sjovt at blive guidet igennem så mange steder af den by, jeg har boet i hele mit liv, jeg aldrig før har set eller oplevet. Jeg elsker Aarhus, især i solskin. Undtagen når man med ømme ben bestiger bakke efter bakke. Dagen i dag har lignet de foregående med træning, Netflix og afslapning – bortset fra, at eftermiddagen er blevet tilbragt i selskab af en af mine skønneste, skønne veninder. photo DSC04477 1_zps1vptustt.jpgJa, og så fik jeg sgu håret farvet i sidste uge! Jeg har ikke lige fået taget et ordentligt billede endnu, det må jeg hellere få gjort. Fik lillebror til at knipse et par halvdårlige billeder i fredags med rodeknold og trætte øjne, det er ikke godt nok – for det er faktisk ret pænt, og ikke så rødligt i virkeligheden. Hvis jeg selv skal sige det altså 😀

Hvad har jeres pinseferie stået på? 

Guide: sundhed og økologi på budget

 photo DSC04463_zpsupmp1jvt.jpg
Et kilo grønt om dagen, tilberedte måltider og en morgenmad, der ikke blot består af en bolle på vej ud af døren, det kan lyde umuligt i en i forvejen travl hverdag. Uden at få det til at lyde som en mirakuløs guide i et dameblad, har jeg prøvet at samle mine bedste råd til at leve sundt, billigt og forholdsvis økologisk i en travl hverdag. Det er mig nogle gange en gåde, hvordan jeg får det hele til at gå op, da jeg føler, at jeg bruger penge, som andre bruger toiletpapir, men sætter jeg mit forbrug under mikroskopet, så formår jeg faktisk at leve en dyr livsstil på et begrænset budget. Ikke at jeg har evner udover det sædvanlige, men man er vel blevet rutineret 😉 Økonomi betragtes af de fleste som værende privat, men nu indvier jeg altså jer i min økonomi. Til trods for, at jeg bor hjemme, så står jeg selv for størstedelen af mine indkøb og økonomien bag, det gør jeg fordi, jeg ellers ville spise de andre ud af huset, og så kan jeg godt lide at klare mig (og bestemme) selv. Jeg er uafhængighedssøgende som bare pokker. Mit forbrug består ca. 90 pct. af mad – hvis man ser bort fra personlig træning, som er den tunge dreng i mit budget.

 

Mine bedste råd til indkøb:

    • Begræns indkøb til højest 2 gange ugentligt – 1 gang kan gøre det med lidt planlægning
    • Lav altid en indkøbsliste hjemmefra, og tjek tilbudaviserne (de er også online), så ved du, hvor du skal hen, og hvad du skal gå efter
    • Apropos tilbud, så prøv at handle ind enten lige inden lukketid eller ved åbningstid, der kan man ofte være heldig at finde kød på vilde tilbud, jeg fik fx en pakke kylling til 25 kr i går, som almindeligvis koster 69 kr, da det udløber i dag
    • Føtex har ofte frostgrøntsager (og bær) til 10 kr, så go nuts – dog ikke øko. I det hele taget er jeg meget glad for vores fryser, den huser bl.a. store mængder kød, som blev købt billigt, da udløbsdatoen nærmede sig
    • Køb nødder over Nøddebazaren, det er relativt “billigt”, samt god kvalitet

 photo DSC04459_zpsuygjspsy.jpg

Mine bedste råd til madlavning:

  • Hav 2 faste dage om ugen, hvor du forbereder mad til den store guldmedalje, det behøver ikke at tage mere end en lille time af gangen – hold det simpelt, men hav gang i mange ting på én gang. Sæt noget musik på og gå i krig, det giver meget tid og overskud i den anden ende
  • Lav altid store portioner, og tilbered altid hele pakker af fx kylling på én gang
  • Opbevar evt. de forskellige “retter” hver for sig, så kan du mikse dem forskelligt alt efter lyst

 

Det kunne du lave: 

    • Råkost af revet rødbede, gulerødder og hvidkål
    • Dampede bønner og broccoli
    • Finhak en masse kål; fx spidskål, rødkål og savoykål
    • En stor omgang wok med alt grønt, du kan komme på
    • Bønnefritter
    • Kyllingedeller
    • Hakkebøffer
    • Kylling, kalkun, laks, oksekød, mm.
    • Chili Con Carne
    • Stenaldermuffins med chokolade
    • En kæmpe omgang juice klar til at hive ud til morgenmaden
    • Blomkåls- og broccoliboller 
    • Koldhævede boller
    • Store bøtter med snackgrønt; fx cherry tomater, gulerødder, rød peberfrugt, agurk og blomkål
    • Koge en bakke æg, så står de klar i køleskabet, lige så nemme som at hapse en bolle
    • En lækker og simpel tomatsauce til at peppe diverse måltider op

 photo DSC04433_zpsx8w6fpuh.jpg

Mine bedste råd til økologi på budget:

  • Husk, at Føtex har 25 pct. på øko den 1. lørdag i måneden, følg på Økologi til alle på Facebook for opdateringer omkring økologi på bud
  • Undersøg om der ligger gårdbutikker i nærheden af dig; det er fantastisk at få æg, hvis blomme er skrigende orange, og som du med egne øjne kan se, stammer fra høns, der boltrer sig på græs – og køer og grise ligeså. Vi køber ofte æg hos Gartnergården lidt ude for Aarhus – 50 kr for 30 store frilandsæg
  • Meld dig ind i et økologisk fødevarefællesskab, det kræver dog lidt ekstra indsats
  • Øko-kylling er i den pebrede ende – tjek evt. denne hjemmeside, hvis du leder efter øko-kylling, der er til at betale
  • Prioriter, hvad der er vigtigst at købe øko, fx æg og smør – det vigtigste ift. frugt og grønt, er efter min mening, at det er dansk og dermed ikke importeret
  • Køber du økologisk, hakket, frilands oksekød med 9-15 pct. fedt i stedet for 3-7 pct., sparer du ofte op til 17 kr.

 

Diverse råd:

  • Lav et fast budget for månedlig forbrug af mad, lav evt. en seperat konto til mad
  • Tager du ligesom mig kosttilskud i store mængder, så vælg dem fra i første omgang, hvis økonomien strammer. Jeg vil heller have råd til at købe gode bøffer end fiskeolie fra PurePharma hver måned
  • Mange Fitness World centre tilbyder en billigere pris, hvis man blot træner i ét center, hvis man alligevel vælger det samme center 90 pct. af gangene, er det da lige til højrebenet
  • Hvis muligt, så stå 10-20 minutter tidligere op end vanligt, så er der både tid til at kredse lidt om morgenmaden og nyde kaffe i ro og mag
  • Sidder du fast i eksamensopgaven, så smid hørebøfferne på, snør løbeskoene og gå en lang tur langs vandet, i skoven, eller hvor end du har lyst til, det giver energi som intet andet
  • Invitér veninderne, kæresten, familien etc. til middag hjemme i stuen i stedet for på restaurant, det er både hyggeligt, billigere, og du kan selv bestemme menuen

 photo DSC04431_zpsusbtlj1m.jpg

Håber det kunne bruges, hav en skøn søndag.

Betonben og snegletempo

 photo 11304402_10205313662814340_907830832_n_zpszn2mpzke.jpg
Jeg kom sgu ikke op kl. 5.00 til morgentræning, så jeg måtte af sted efter skole. Det var en hård omgang i dag – kender I de dage, hvor benene føltes som beton og kiloene føltes 100 gange tungere? Sådan en dag havde jeg i dag. Og jeg havde endda deload i sidste uge, så jeg vælger at bebrejde sidste uges mig, som trænede ben onsdag, løb intervaller på bakker torsdag og smuttede til crossfit fredag og lavede 60 boxjumps for første gang i et år. Det er det, der sker, når ham træneren tager til USA, og mig og min træning efterlades i egen varetægt. Jeg bebrejder også weekendens mig, som kom sent hjem. Undskyldninger har jeg nok af, men jeg kom igennem, og det var som altid pissefedt, til trods for betonstængerne, og at jeg kom til at knække min kuglepen. Hvad der ikke var fedt var cykelturen hjem, den var en dræber.

Mig, som praler af at være et kæmpe konkurrencemenneske og at have tilbragt de sidste mange somre på raceren, blev overhalet af den ene efter den anden. Jeg hader at blive overhalet. Først damen med to børn i cykelvognen, så 9 andre irriterende hurtige mennesker og så en dame ældre end min farmor. Det var ydmygende, var det. Hvad der normalt føltes som små bakker, føltes i dag som bjerge – bjerge, der bare fortsatte og fortsatte. Jeg følte mig som en snegl med gelében, og dette var tiltrods for mountainbikens laveste gear (svarende til ingen gear) og en medvind, der kæmpede sin kamp for at bringe mig hjem. Sjældent har jeg været så selvmedlidende og bandende, men hjem kom jeg. Mine pingvinben formåede at gå hen til køleskabet, hive en bøtte ris, grønt og kyllingedeller ud og derefter slæbe mig op i sengen. Og jeg har ikke bevæget mig ud af flækken siden. Hvilket er løgn, for jeg hentede lige en Pepsi Max, det kræver denne mandag eftermiddag vist. Og Netflix, alle mandag eftermiddage bør involvere Netflix. Og nu bør jeg vist tage et bad… Og lave lektier. Ikke samtidigt dog.

Hvis I mangler noget underholdning, anbefaler jeg jer på det varmeste at læse denne hylemorsomme artikel. Det fortryder I ikke, medmindre I sidder i biologiundervisningen og kommer til at grine højlydt 😀 Ellers kan I prøve at gætte på, hvor mange filtre jeg har smidt på ovenstående billeder. Man kan også gøre som mig og grine over dette indlæg, hvor jeg formår at bringe hele 4 billeder af mig selv på et ret kort indlæg. Jeg nævner også, at hverken kan træne uden make-up, en stram hestehale eller irriterende tøj. Jeg havde det sgu hårdt 😉 Der er sket lidt siden (håber jeg), men det er sjov i høj klasse.

Older posts