CrossFit, Fifty Shades, sushi og hundeluftning

Resultat af 10 ugers personlig træning

 photo Skaeligrmbillede-2015-01-27-kl.-15.26.13_zpsrtzv1gbo.jpg

Januar 2015, BF 18,6% vs. oktober 2014, BF 22,1% – don’t mind mit tumpede udtryk 🙂

Refleksioner

Det er sjældent, at noget man har skyhøje forventinger til, lever op til ens forventninger, men det gjorde de 10 uger. Hell, de overgik al forventning. Jeg havde håbet, at jeg efter de 10 uger ville sidde tilbage med “værktøjer”, der på sigt ville hjælpe mig af med mine skader og skavanker. De er forsvundet som dug for solen. Jeg havde forventet nogle halvkedelige genoptræningsprogrammer, der ikke ville gøre mig et pip stærkere. Jeg har haft de fedeste programmer, og taget knap 4,3 kg muskelmasse på, samt reduceret min fedtprocent med 3,5 pct. Det troede jeg slet ikke var muligt. Det lyder måske til, at mine forventninger var rimelig lave, det var de ikke, jeg havde også været lykkelig, hvis jeg blot havde fået de forventninger indvilliget. Efter små 2 år med skader, og et halvt år uden at sætte sine ben i et fitness center, havde det været en sejr. Det endte bare med

Hvem, hvad og hvor?

For dem i det uvisse, går jeg hos Thomas Dybdahl i Performance Gym her i Aarhus. Han er efter min mening, den dygtigste træner, man kan finde. Jeg har følt mig i trygge hænder fra dag one, okay ikke til METCON-træning, der har jeg følt, at han havde intentioner om at få mig ned med nakken 😉 Udover at være personlig træner, er han ART behandler, hvilket har været med til at få skovlen under min skulderskade, sammen med stabilitetstræning og korrekt teknik. For at holde øje med min udvikling, blev der foretaget Biosignature målinger og vejninger hver 2.-3. uge. Det har været sjovt at følge med i, selvom det var det sekundære aspekt af forløbet. Det er ligeså målingerne, der har været udgangspunktet for mine kostplaner og deres løbende justeringer. Vigtigst af alt, står jeg nu skadesfri og med større træningsglæde- og motivation end nogensinde før. Jeg føler mig igen hjemme i træningscentret.

Træningen

Jeg havde personlig træningssessioner 2x ugentligt, de var benhårde, men samtidig et af ugens højdepunkter uge efter uge. Vi startede ud med et 2-split 4x ugentligt, som kunne suppleres med maks 2x METCON-træning. Det blev senere udskiftet med et 3-split, og til sidst 4-split, som jeg stadig kører, da det klart er min favorit. Der er ligeledes blevet skiftet mellem high rep og low rep. Jeg fik nyt program ca. hver 3. uge, så jeg nåede igennem hvert program 4-6 gange. For ikke at køre kroppen ud på et sidespor, men fortsætte udviklingen i styrken, har jeg deload træning hver 3. gang programmet køres igennem. Til mine deload træninger halverer antallet af sæt, jeg bruger derfor ofte de træninger til at stige i vægt, da det ofte er ensbetydende med blot 2 sæt.

Kosten

Jeg har som sagt fulgt kostplaner igennem hele forløbet. Vi startede ud med to ugers low carb, derefter blev kulhydraterne langsomt indført. Til min store overraskelse har det passet mig glimrende at følge en kostplan. Det har givet ro i hverdagens tumult ikke at skulle tænke så meget, bare spise det der står på planen. Faktisk har det givet min krop så meget ro, at jeg efter knap 3 år med no show af min menstruation fik den sgu retur, og så endda regelmæssigt. Planen har været, og er stadig, nem at følge, intet er specifikt, der står blot mængden og så fx grønt, kød og fedt, eller grønt, kød og ris. Easy peasy. Mængderne har været gavmilde, selv min glubende appetit er kommet på en udfording til tider, men ned er det kommet 🙂 Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at det ikke koster tid og penge med den mængde mad, men det er det værd. Jeg handler stort ind søndag, laver mad til den store guld medalje 2-3 gange ugentlig, det fungerer. Og så har jeg mad med overalt; bio, skole, byen, you name it. Jeg har dog aldrig haft mad, når jeg spiser hos andre, der spiser jeg, hvad jeg får serveret.

Fremtiden

Ja, I kan måske huske, at jeg skisme gik hen og forlængede forløbet med intet mindre end et år. Det lyder som en stor beslutning, men den lå lige til højre benet, der var intet andet for. Nu er der ingen skader i vejen, nu skal den bare have fuld skrue – og det får den. Jeg træner nu med Thomas 1x ugentlig i stedet for 2, ellers er forløbet stortset identisk med det forhenværende. Jeg vil komme nærmere ind på forløbet i andet indlæg, ellers bliver det sgu for langt 😀 Har man alligevel ikke fået nok, har jeg også plapret løs på HER Thomas’ blog.

 

   

7 kommentarer

  • Ninette

    Det lyder bare så fedt!!! Er helt vildt misundelig og glæder mig sådan til at komme hjem og starte hos en personlig træner selv. Det lyder fuldstændig som en drøm det du har været (og er) igennem, især kostmæssigt) Håber jeg kan finde en der er ligeså dygtig som ham Thomas tilsyneladende er – fede resultater !!! Det er måske upassende at ønske tillykke men du får sgu et alligevel – måske mest ift din menstruation – det er for vildt at der skal “så lidt” til…
    Er meget importeret og håber virkelig du vil fortsætte med at skrive om forløbet ❤️ knus

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Det var og er stadig nok den bedste beslutning, jeg har taget i mit liv. Iiihh, hvor spændende! Hvor skal du starte henne? Mange tak, det er sgu for fedt, selvom vi hader den menstruation, er det rart at få bekræftet, at det hele fungerer. Men ja, det er lidt vildt, hvor lidt, der skal til.

      Det kan du tro, jeg vil – er spændt på at høre om dit.

      Knus<3

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Ninette

      Uha jeg har ikke fundet et sted endnu – håber lidt jeg kan finde en dygtig én der er tilknyttet FW for jeg skal 110% tilbage til dem og min økonomi er ikke overvældende efter den her fire mdrs ferie

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • emily

    Hvor lyder dit træningsforløb bare dejligt! Jeg er lidt nysgerrig i at høre mere om din menstruation. Mest fordi jeg står i samme situation og ikke har haft min i omkring 3 år, bortset fra en kort periode hvor min læge fik mig på p-piller for at se om den så kom igen. Håber det er okay at jeg spørger ind? Du må endelig bare lade være med at svare hvis du synes det er for privat! Har din altid været uregelmæssig eller forsvandt den bare? Har du en ide om hvorfor den stoppede? Og har du været til lægen med det? Snakkede du med den personlige træner om din udeblevne mens? Og hvorfor tror du at den er kommet igen?
    Hvor må det være dejligt at den er kommet igen! En del af mine veninder snakker om at det er så irriterende at have, men så snart men ikke får den bliver man lidt bekymret… Jeg fik at vide af en gynækolog at det var stress men synes bare det er lang tid at gå at vente :-/ håber du vil svare <3 knus

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Ja, det er for fedt! Det lyder som cirka samme situation, jeg var i. Jeg “nægtede” dog at hoppe på p-piller, og ventede i stedet stædigt på, at den kom tilbage au naturel. Det er helt okay, at du spørger ind – ellers ville jeg ikke skrive om det. Nej, den var faktisk meget regelmæssig helt fra, da jeg fik den første gang. Den forsvandt i takt med, at jeg på daværende tidspunkt intensiverede min løbetræning, spiste “sundere” og mindre og blev mindre og mindre. Jeg var til lægen med det, ja, men idet han ikke var bekymret, bekymrede jeg mig heller ikke vitterligt. Den kom så uregelmæssigt tilbage 2,5 år senere, da jeg var skadet, og deraf trænede mindre. Det er først efter, jeg er begyndt hos Thomas, at den er kommet regelmæssigt tilbage. Jeg gætter på, at der er flere årsager til det; bl.a. en mindre stresset krop, langt mere mad, en kost fyldt med vitaminer, proteiner, fedt osv., en bedre hormonbalance og en krop, der får hvile og restitution. Jeg fortalte ham faktisk først om det sidst i forløbet; han havde oplevet flere, der havde oplevet lignende balancering i kroppen i takt med, at der kom mere mad på tallerknen og mindre cardio på programmet.

      Jeg håber, det er til lidt hjælp. Ja, det er fedt at få bekræftet, at det hele fungerer, men jeg forstår også dine veninder 😉 Uden kvalificeret viden, kunne forestille mig, at stress sagtens kunne være en faktor, der spiller ind, i mit tilfælde tror jeg, at det var en blanding af flere ting. Du må endelig skrive, hvis du har andet at spørge om. Håber, du finder ud af det.

      Knus Anne Sofie<3

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anna

    Hej Anne Sofie 🙂
    Det lyder som et super fedt “projekt” du ang i! 😀
    Jeg har lige et enkelt lille spørgsmål til de to uger, hvor du spiste low carb: Spiste du frugt i denne periode?
    Håber du er faldet godt på plads igen her i lille Danmark! 🙂
    Knus

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Anna!
      Jaaa, det er for fedt.
      Ja, det gjorde jeg faktisk – et stykke efter træning. Siden har det heddet 20 g rene carbs i shaken i stedet 😉
      Det er jeg i hvert fald, tak.
      Knus<3

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

CrossFit, Fifty Shades, sushi og hundeluftning