Jeg drikker ikke

1 kilo grønt dagen

 photo DSC03115_zpse05e83ac.jpg
1 kg grønt om dagen, siger du? Sagde jeg med åben mund og polypper. Tanke 1, der ramte mit hoved: “kan man godt det?” Tanke 2: “det er sgu en udfordring, og jeg er totalt på”. Skal jeg være ærlig, er jeg ikke helt 100 p på, at får 1 kg – grøntsager. Det der med at veje grøntsager, det kommer altså ikke til at ske. Men noget i omegnen. Det er efter min optik heller ikke så vigtigt. Bagefter begyndte tankerne om, at det er må være dyrt og besværligt at snurre. Og lidt om, om jeg nu blev en kanin. Det tænkte jeg altså. Jeg er endnu ikke en kanin, men med den mængde grønt skal det nok komme. Dyrt? Lidt måske, men sammenlignet med de penge, jeg plejede dagligt at bruge på café- og juicebesøg, ender jeg endda med at spare – i hvert fald på det område 😉 Besværligt? Ikke hvis der tænkes stort – stort som i at kreere store portioner af gangen og handle ind, så man næsten ikke kan bære indkøbsposerne – især hvis der er tilbud.
 photo DSC03116_zps500d6e55.jpg
Gode som snack evt. i selskab af en håndfuld mandler:

  • Gulerødder i kombi med agurk
  • Rød peber og bladselleri
  • Greenies (det fancy navn for grøntsagssmoothies). Se Facebook-siden for en opskrift på dagens greenie
  • Gulerødder og bladselleri fungerer perfekt som ske til peanut butter, jeg siger det bare…

Til ovnen:

  • Bønnefritter er en totalt favorit hos mig – frostbønner virker glimrende til formålet
  • Rødbeder, selleri, pastinak og gulerod blandet vendt i salt, peber, olivenolie og i selskab et par fed hvidløg
  • Aubergine(og squash)lagsagne

 photo DSC03119_zpsea47316f.jpg

Gode grøntkombier til panden (fx wok):

  • Hvidkål, broccoli og rød peberfrugt – på panden med olivenolie og lidt salt
  • Reven rødbede og gulerod med spidskål
  • Rosenkål (og blomkål) halveret, panden med olivenolie og krydret med karry og sesamfrø
  • Spinat (en masse), spidskål, peberfrugt og broccoli

Til gryderne:

  • Supper! Jeg er helt pjattet med jordskokkesuppe (må lige få listet en opskrift ud af mutti og ind på bloggen) og tomatsuppe
  • Tomatsauce: vi spiser enorme mængder tomatsauce herhjemme. Hvidløg, løg, oregano, salt & peber, friske tomater og en god dåse tomat. Nemt og lækkert. Jeg elsker det til alle former for æg – især omelet

 photo DSC03104_zpsa93261de.jpg
Små tricks:

  • Kom en masse spinat i din omelet
  • Juice og greenies – læs mine favoritter her
  • Blomkålspizza, tærter og broccoliboller – i det hele taget grøntsager i brød
  • Lav altid store portioner af gangen ditto med indkøb – køb en røvfuld ind, fx når der er 25 pct. på øko i Føtex
  • Rema har nogle ok billige øko-frostblandinger – sådan nogle har jeg liggende til, hvis det skal gå rigtig stærkt en dag
  • Pep op med (ristede) kerner og nødder, krydderier fx chili, spidskommen eller karry, soltørrede tomater og god olie
  • Bor du i Aarhus og skal ud at spise med næsen efter grønt, vil jeg anbefale Café Ganefryd, Ren & Stærk, Stay, GLAD, Råbar og Stiften

 

Jeg håber, I nyder weekenden. Her bliver den udnyttet i fulde drag; jeg startede dagen med at tage mig sammen og melde mig ind i Perfomance Gym før den første rigtige personlig træning starte i gang, hjem smide et stenalderbrød i ovnen, gøre rent imens der blev skrålet med på dårlige sange, handle ind, blogge og spise. Nu tror jeg, jeg vil lokke en veninde med i skoven med en hund i snoren. I aften smutter jeg til fest – apropros indlægget i går, eller… 😀

Hvad er jeres bedste tip til at implementeret en masse grønt i dagligdagen?

 photo IMG_1534_zps876c37f0.jpg photo DSC02313_zpse82a58a7.jpg photo DSC03050_zpsa0a020cf.jpg

   

4 kommentarer

  • Spændende med 1kg grønt om dagen. Jeg spiser allerede en del grønt, men overvejer at prøve med 1 kg 😀 Jeg er vild med at blende en masse grøntsager med i min smoothie!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Det er lidt en mundfuld, men det er nemlig også lidt spændende, hvad kroppen siger til det. Jeg tror, den er vild med det – det er den i hvert fald indtil videre. Jeg viæ virkelig til at være bedre til at lave smoothies – må lige ind og lure på din blog efter lækre opskrifter 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mie

    Jeg kan sagtens få er kilo grønt ned! Dog kun på de dage, hvor jeg har planlagt min mad ordenligt 🙂 Jeg spiser grøntsagsstænger som snacks, har store lækre salater med kerner og kød med til frokost, og spiser gerne endnu et bjerg til aftensmad. Det fungerer super fint for mig, der elsker mad og gerne meget af det – for så kan jeg bare spise løs af grøntsagerne og så nuppe et enkelt stykke frugt til.
    Min mor forstår det ikke, men jeg elsker bare grønt. Intet slår en spidskålswok, friske gulerodsstave og alt det der kommer efter 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hvor er du sej! Jeg er faktisk også overrasket over, hvor “nemt” det er, præcis som du skriver; hvis man altså får det planlagt ordentligt. Det lyder mega lækkert – og ret meget, som jeg er begyndt at spise. Det er så lækkert, og man er mæt på en skøn og langvarig måde. Det er nemlig så fedt, at man bare kan give den gas. Der er sgu få ting, der er “jo mere, jo bedre”.

      Det gør min mor heller ikke helt, min familie kigger i hvert fald tit forundret på mig, når jeg napper det tredje bjerg grønt til aften, men for filan, det smager godt, er skidegodt for kroppen osv. Til gengæld siger jeg aldrig “puuuha, jeg er godt nok mæt” – grønt mætter bare på en helt anden måde, ikke?

      Hav en skøn aften.

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Jeg drikker ikke