Malmø miniguide

Cykelkærlighed

 photo 10551898_10203248023334644_42694885_n-3_zps28e9301d.jpg
Selvom jeg helst ser mig fri for at give mit dejlige knæ æren for noget, må jeg alligevel give det credit for at få min bagdel op på sadlen. Jeg indrømmer det; jeg er blevet en cykelnørd. Jeg siger nu ting som: “ej, den asfalt må være blød at køre på” eller “nøj, man skal godt nok have nogle gode gear for at kunne køre op her”. Jeg går i bukser med seler og indbygget ble. Det er sådan, det står til. Cykling i fjernsynet? Der sætter jeg grænsen.

Jeg har haft racercykel i ca. 2,5 år, men det er først nu, at jeg er faldet pladask for det. Jeg er vild med næsten alle aspekter af det, og ser frem til hver tur – selv når det blæser og regner, fordi jeg ved, at det altid bliver fantastisk. Starter turen dårligt, jamen, så er der ikke andet at gøre end at nappe 10-20 km ekstra. Hvad jeg især er vild med er, at jeg ikke konkurrerer imod nogen. Cykelverdenen er ikke så udbredt på de sociale medier som fx løb og CrossFit, derfor sammenligner man sig ikke så let med andre. Det fjerner et stressende element, jeg til tider har følt, har præget min træning. Det er bare mig og min cykel – nå jo, og så måske også min mor og hendes cykel. Men altså, I forstår pointen.

Cykling giver så enormt meget (inkl. ondt i bagdelen og olie op og ned ad benene), det er befriende at få 2 timer om dagen, hvor man er omringet af frisk luft, køer (vigtigt), marker og sine tanker. Det er et frirum, som jeg sætter enorm pris på. Jeg er vild med, at man altid kan finde en ny rute, komme langt væk på kort tid og bare være sig selv. Her elsker jeg virkelig Aarhus, det ene sekund er man inde i byen, det andet ved vandet og det tredje på en mark omringet af køer og gårde. Selvfølgelig er der ulemper, som at vejret er lidt herre over ens tur, det bliver en udfordring til vinter osv., men de andre faktorer er lidt sjovere 😉

Til de interesserede (hvis der er nogen), cykler jeg typisk 5-6 gange om ugen af 1-3 timers varighed, dvs. omkring 25-80 km. Typisk de lange ture i weekenden. Til trods for de mange kilometer i benene, har det været som en mirakelkur for mit knæ. Jeg er gået fra at tude af smerte op ad bakker til at svæve op uden problemer – det er ubeskriveligt. Der er forresten flere, der har spurgt om, hvordan jeg egentlig får sved på panden? Cykling er jo ikke hårdt? Her er svaret vist ret simpelt – så giver man den ikke nok gas. Cykling kan være latterligt hårdt – også lige ud.

Hvis der er nogen, der har lyst til at læse det, skriver jeg hellere end gerne et indlæg om valg af cykel, cykeltøj, ruter osv.? 
 photo Untitled11_zpsbfd317a6.jpg

   

7 kommentarer

  • Cecilie

    Elsker også virkelig at cykle, og cykler også stort set hver dag, det er jo vildt dejligt!! Jeg skal til at cykle til mit studie, hvor der er ca 15 km hver vej. Lige nu har jeg bare en alm cykel, men vil du anbefale at finde en racercykel eller er distancen for kort til at det kan betale sig? Kan du evt anbefale et mærke og har du tips vedligeholdelse? Tak for endnu et skønt indlæg 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Workout With Me

      Cykling er også genialt som transport, det bruger jeg det også til hver dag. Det var da en fed idé! Jeg misunder dig helt, at du har “langt” til studiet 😀 Det vil det uden tvivl gøre turen lige en tand eller to federe – racercykler er virkelig toppen, du kommer også langt hurtigere af sted, så du kan måske lige sove et par minutter mere 😉 Jeg ville dog lige tage et par faktorer med til omtanke; 1. Man kan ikke stille racercykler nogen steder, de bliver stjålet uanset, hvor mange låser man kaster på dem. 2. De er lidt upraktiske i dårligt vejr og asfaltering. Racercykler i regn er ikke altid sjovt, så skal man i hvert fald anskaffe sig en for- og bagskærm.

      Der kommer et indlæg om valg af cykel etc. snarest 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Signe

    Kære Anne Sofie.

    Du fyrer bare løs med cykelindlæg 🙂

    Ift. til dit knæ; måtte du så egentlig gerne cykle der i starten, hvor det faktisk gjorde pisse ondt?

    Dejligt, at de er ved at komme i orden i øvrigt! Jeg døjer selv med mine hofter/lysker, som jeg håber at kunne få til at fungere optimalt igen i den nærmeste fremtid.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Workout With Me

      Hej Signe,

      Super fedt, at det har interesse – det vil jeg elske at fyre løs med 😀

      Ja, cykling har aldrig været “forbudt”. Jeg tog dog en del forbehold i den værste periode. Jeg måtte jo som sådan alt, der ikke gjorde ondt, hvilket på cykelfronten især var, når jeg kørte op ad. I en periode kørte jeg derfor de fladeste ruter, jeg kunne finde, i et lidt langsommere tempo, få ture over 30 km, med mit knæbind på og så sørgede jeg altid for at få strukket godt ud bagefter.

      Ja, det er skønt! Det er jeg ked af at høre. Lyskeskade har jeg også døjet med pga. dans og løb – det er en bitch. Du må sige til, hvis jeg vil have lidt erfaringer og ‘tips’.

      Knus

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Maria Sandager

    Hej Anne Sofie.
    Jeg er super glad for at følge din blog, fordi du varierer dine opslag i så høj grad 🙂
    Især dette opslag om cykling gjorde mig glad, fordi jeg selv har en stor passion for at cykle på racer. Her i sommers var jeg i Sydfrankrig med min far for at cykle op af Mont Ventoux og Alpe d’Huez. Lidt nørdet, og derfor er det rart at læse om, hvordan du også brænder for cykling. 😉
    Tak for en skøn blog!
    Mange hilsner fra Maria.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Michelle

    Ja tak! Lidt cykelinfo ville da ikke skade. Jeg snupper af og til min fars racer, når jeg besøger mine forældre. Jeg vil med det samme lige høre dig, om du holder pause, når du cykler 50-60 km. + ture? Cykling giver jo nemlig sved på panden 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anne

    Kom endelig med flere ‘cykel-indlæg’! Er selv blevet totalt bidt, men har endnu ikke fundet modet til at bruge pengene på en racer endnu. Så alle gode tips modtages gerne!

    Og tak for en kanon god – og ærlig – blog!

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Malmø miniguide