6 sunde madblogs du skal følge

Koldhævede boller

 photo DSC01911_zpsb577550d.jpg

Jeg elsker nybagte koldhævede boller, som i virkelig elsker. Jeg har nu to morgener i denne her uge slået morgenmaden sammen med en “frokost” og spist meget sen morgenmad bestående af en morgenmadstrifli med bl.a. skyr, rabarberkompot, mysli og skyr og så lige halvanden bolle lige fra ovnen. Okay den ene dag spiste jeg en is til frokost, men altså, vi cyklede 70 km i bakker og stiv modvind, så skal man vist have is til frokost. Det står vist skrevet et eller andet sted. Min papfar siger også, at det ca. svarer til et halvmarathon. Og når han siger det. Jamen, så passer det nok. Cykelturene står også højt på min liste. Den ene dag 70 km, i dag – who knows. I aften skal vi have burgere. Jeg har det godt.
 photo DSC01906_zpsd5d8db1b.jpg

Jeg overvejede at dele melet op i dl, men det jeg godt kan lide ved at bage er, at det er lidt et sats hver gang. Nogle gange bliver det fantastisk. Som her. Andre gange; not so much. Omkring forholdet mellem melet, er der mest ølandshvedemel i, så rugmel og så hvedemel. Prøv jer frem. Det skal nok ende godt 🙂

 photo DSC01914_zps7484e155.jpg

Det skal du bruge:

  • 5 dl koldt vand
  • Gær på størrelse med en ært
  • En lille håndfuld havsalt
  • Mel: Jeg brugte en blanding af ølandshvedemel, rugmel og hvedemel – dejen skal være våd, men ikke splattet
  • 1 tsk honning
  • Prop evt. nogle kerner i, hvis man synes, det mangler – fx hørfrø eller solsikkekerner

 photo DSC01912_zps67b9870b.jpg
 photo DSC01916_zps0c50b5c4.jpg

Sådan gør du:

  1. Opløs gæren i vandet
  2. Tilsæt honning
  3. Rør melet i lidt efter lidt samt saltet
  4. Ælt dejen godt og længe – gerne på en røremaskine, dejen er klar, når man lave “glutentesten”, altså hvor man kan strække dejen ud, uden den går i stykker
  5. Tildæk skålen med film og lad den stå 12-24 på køl eller blot i en køligt rum
  6. Tænd dejen efter ovnen på 300 grader
  7. Fordel ca. 9 boller ud på en bageplade med lidt vand på hænderne, drys med lidt mel
  8. Sæt bollerne i ovnen, når ovnen er varm – sæt evt. en plade med en bradepande med vand i bunden eller blot et decilitermål med vand i for at skabe damp
  9. Så snart, de har fået lidt farve, skrues der ned til 200 grader
  10. De skal have ca. 15 min. i ovnen – men hold øje

 photo DSC01918_zpsf7b3df4e.jpg
 photo DSC01907_zpsb90e54dc.jpg

Hav en skøn søndag<3

 

 photo Untitled11_zpsbfd317a6.jpg

   

2 kommentarer

  • Thea

    Hej – super opskrift! Under punkt 5. skriver du 12-24, er det timer du mener eller?
    Vh Thea Rask

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Thea

    Lækker opskrift. Når du skriver på køl i 12-24 er enheden så ikke timer?? 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

6 sunde madblogs du skal følge