Er du en snacker?

Lytter du til din krop?

Jeg har ikke gjort det, og det gør, at jeg i dag har fået en diagnoseret et springerknæ – og et slemt et. Jeg har ærligt talt haft svært ved at acceptere, at jeg har en knæskade, jeg har skubbet den væk i et år nu. Det er bare ikke muligt længere, for jeg har ondt hele tiden. Konstant; jeg vågner selv op om natten med smerte. Det er blevet så slemt, at styrketræning er et overstået kapitel fra nu af – altså forhåbentlig ikke for evigt. Det kan jeg godt afsløre, at det koster tårer på daglig basis. Jeg synes jo allerede, at jeg har givet nok op. CrossFit, løb, holdtræning, alt over hovedet osv. Jeg har hele tiden sagt, at min største (trænings)frygt var at få en knæ- og skulderskade, nu har jeg begge dele. Og ja, jeg har ondt af mig selv…
 photo 10464189_10203116995779037_4412571265037560805_n_zps8ce8cb9d.jpg
Vi har sikkert alle fået tudet ørene af med at huske lytte til sin krop. Alligevel vil jeg gerne slå endnu et slag for det. For hvor mange af os, gør det reelt? Hvor mange af os, stopper så snart kroppen siger stop på en løbetur eller det sidste sæt squat? Hvor mange af os husker, at søvn er mindst lige så vigtigt som træning og grøntsager? Hvis ikke vigtigere. Jeg kunne blive ved.

Jeg skal da være den første til at stå frem og sige, at jeg stadig øver mig på det hver evig eneste dag. Det er ingen hemmelig, at hvis jeg havde husket på det tidligere, var jeg sikkert skadefri lige nu. Jeg løb og løb og ødelagde min lyske, det er jeg heldigvis ovre nu. Så løb jeg et halvmarathon alt for hurtigt og uden nok løbetræning og gav mig selv en knæskade, som jeg stadig græder snot over hver dag. Og så kom skulderen. Det er ikke for at få medlidenhed, at jeg skriver det. Jeg skriver det, fordi jeg håber, det kan bidrage til, at bare én måske lige tænker sig om en gang til, før de fx løber et halvmarathon ud af det blå. Eller propper for mange kilo på squatstangen.

Min pointe er simpel. Lad vær med at vise dig. Lyt til din krop.

 photo Untitled11_zpsbfd317a6.jpg

   

14 kommentarer

  • Anna M

    Puha, Anne Sofie… Jeg har tidligere kommenteret, når snakken er faldet på skader, men den her gang rammer du altså plet. For fanden altså, jeg føler sgu, at det er MIG, du taler til. Dét der, det er min historie. Av av av.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Workout With Me

      Ja, det er noget værre lort – for at sige det lige ud. Jeg er ked af at høre, at du har været nede af samme vej. Jeg håber, du er ovenpå igen, eller er på vej til at være det 🙂

      /Anne Sofie

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ninette

    Ej for helvede! Stakkels dig <3 Du må ty til andet træning – kan man fx ikke svømme og cykle forholdvis ofte med en knæskade? Ønsker dig god bedring, pas på dig selv <3

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Workout With Me

      <3 Det har du helt ret i. Jeg er også fuldt i gang med at udtænke alternativer. Overvejer endda at melde mig ind i en roklub… Heldigvis har jeg en dødlækker cykel 😉

      Hvor er du sød, mange tak<3

      Knus

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Ninette

      Nu glemte jeg helt at holde mig opdateret på dit svar, men hold op hvor ser den cykel lækker ud (jf dit seneste cykel-indlæg) !
      Vil egentlig hilse dig og sige at du i dag var min aller største motivation for at komme op og svede i gennem i centret – jeg er virkelig vild med dit inspirerende univers herinde og ikke mindst din personlighed som skinner så dejligt igennem hvert eneste indlæg ! Så tusind tak 😉

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sine

    Hej Anne Sofie.
    Åh jeg har ventet på det her indlæg.. Begyndte at følge dig for noget tid siden, da jeg opdagede at du var lidt småskadet og da jeg også selv er skadet. Det giver en form for trøst for mig at vide at andre også går i gennem perioder med skader, hvor de må undværer det de elsker mest. Det lyder yderst forkert at finde trøst i andres elendighed, men det gør jeg nu engang.. Jeg blev skadet tilbage i februar hvor jeg vred i mit knæ, men dum som jeg var, fortsatte jeg løs med crossfit og vægtløftning. Dette er i dag skyld i at jeg endte ud i en kikkertoperation og kan se frem til snart at have undværet træning i over 2 måneder og nu arbejde i over 1 måned. Det er virkelig ikke sjovt! Og hvis man ikke passer på kan man godt nok ende et dystert og pessimistisk sted, hvor udsigter til træning er så fjerne, at man ikke orker at lave nogle andre ting i livet, fordi det lige pludselig synes ligegyldigt! Men hvor er det vigtigt at sørge for at fylde sit liv med andre ting der glæder én udover træning! Det har jeg i hvert fald lært – for der vil komme tidspunkter hvor man ikke kan træne og hvor livets vilkår ikke er hvad man ellers er vant til. Så tak for det her indlæg og god bedring. Mon ikke vi begge kommer ud på den anden side og igen kan træne, som vi helst vil 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Workout With Me

      Hej Sine,
      Det kender jeg godt; det er rart ikke at føle sig alene i denne her proces. Iiiih, hvor er det ikke sjovt nej, men vi skal nok komme os. Man føler sig så dum bagefter, ikke? Vi bliver klogere – forhåbentlig. Der er heldigvis meget andet i livet end træning – især hvis du spørger min mor 😉 Det er nok også sundt nok med pause psykisk, så skal man bare huske at sætte enormt meget pris på det bagefter.

      Det har vi bare at gøre! Og hvor jeg glæder mig. Det kan slet ikke beskrives.

      Knus og god bedring herfra. Du må holde mig opdateret.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Øv øv øv, hvor er det superærgerligt for dig! Forstår udemærket dine frustrationer! Personligt synes jeg selv, at jeg lytter til kroppen – min motivation dertil er nemlig at undgå skader, fordi jeg kender flere der har døjet med det, og det er min værste frygt! Derfor er jeg også total tekniknørd, og kan jeg mærke det mindst i mine led, så er jeg opmærksom og evt. stopper øvelsen og holder nogle dages pause.

    Jeg får ondt i hjertet når jeg ser folk med dårlig teknik eller ringe mobilitet (som medfører dårlig teknik).

    Håber du hurtigt bliver fit for fight!
    Hilsen Nana
    http://www.nana-regalah.dk

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Workout With Me

      Tak for dine søde kommentar. Hånden på hjertet, synes jeg, det er lidt uretfærdigt, for jeg synes selv, at jeg er mere fornuftig og teknisk dygtig år end fx sidste år, hvor jeg stod som en idiot med alt for mange kg på squatstangen og bevægede mig et par cm ned 😀 Eller tog 3 hold i streg… Ikke at min tekniske færdigheder nærmer sig dit niveau. Det kunne være hyggeligt at mødes til en træning på JBV, når jeg engang er fit for fight igen 🙂 Jeg har planer om et forløb hos en personlig træner i Perfomance Gym, når jeg engang er klar igen – er det en, du vil anbefale med henblik på skader?

      Samme her, det er sindssygt så mange, der har en frygtelig teknik! Især i de store løft; som dødløft og squat – det er et mirakel, at de ikke alle samme døjer med frygtelige skader. For slet ikke at snakke om løbestil… Ja ja, jeg er lidt bitter 🙂

      /Anne Sofie

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Åhhh, det gør sgu helt ondt at læse :/ Rigtig god bedring til dig, seje pige!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Workout With Me

      Det gjorde også lidt ondt at skrive. Mange tak søde.

      /Anne Sofie

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Maiken

    Hej Anne Sofie, da jeg for et halvt års tid siden fik at vide af min læge at jeg også har springerknæ viste han mig denne hjemmeside: http://www.sportnetdoc.dk/kna/springerkna – jeg ved ikke om du allerede kender den, men den er i hvert fald et kig værd 🙂
    Kh

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Workout With Me

      Hej Maiken 🙂 Den side viste min læge mig også – men tak for delingen. Hvordan går det med dit knæ?

      Knus

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Freja

    Hej Anne Sofie
    Jeg har selv et springer knæ (godt nok ikke så slemt men på begge knæ) og det har holdt mig fra den træning(håndbold, fodbold og ridning) jeg elsker. Men af den grund gik der ikke ret længe før jeg ikke kunne holde mig væk, selvom alle sagde jeg ville ende i en kørestol….
    jeg sidder da ikke i kørestol og det gør ikke ondt mere, det har os været dårligere, men det fordi jeg fandt min metode til at overvinde det.

    Jeg laver udstrækning øvelser hver dag 2 gange i leg og lår, og så stopper jeg ikke min træning. Når jeg tvinges til at stoppe min træning bliver det altid dårligere mens hvis jeg holder mig til at gå til mit sport forholder det sig i ro.

    Ved ikke om du kunne bruge det. Håber du er i bedring og undgå at hoppe;-)

    KH. Freja

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Er du en snacker?