Humus i topklasse

Forandring fryder og lidt om at slå

Jeg troede aldrig, at jeg skulle sige det, men jeg er faktisk kørt en smule død i styrketræning – eller nærmere i at køre efter et fast program. Jeg har jo fået Berit fra ‘Bodysquad’ til at lave i alt 4 programmer til mig, jeg er lige nu teknisk set i gang med det tredje, som er ‘drop-sets’, men jeg følger det ærlig talt ikke. Programmet er domineret af øvelser, jeg ikke må lave, hvilket får en til at føle sig ret så begrænset. Så lige nu følger jeg mit eget program, som er en god blanding, hvor jeg kan lave det hele. Det andet bliver for demotiverende. Jeg vil egentlig bare så inderligt gerne af med den dumme skulderskade, og samtidigt vil jeg så inderligt gerne træne røven ud af bukserne, disse to ting hænger bare ikke særlig godt sammen. I hvert fald ikke, hvis man ikke tager sine forholdsregler.
 photo 2cbd5c6c-ae8c-4d6c-9358-32970cb74f8d_zps9ebb0d5e.jpg
Min demotivation ramte bunden i onsdags, hvor jeg efter min morgenløbetur fik voldsomme knæsmerter og hele dagen – især til eftermiddagens styrketræning døjede jeg med skulderen – hello broken body. Jeg har derfor skåret ned på styrketræning og CrossFit – ikke meget, men lidt, med det resultat, at jeg for første gange i mange, mange uger ingen smerter har i skulderen. Jeg har suppleret med nogle lange cykelture, intervaller, morgenløb, øvelser med egen kropsvægt og TRX og ikke mindst min nye kærlighed: boksning. Der er et eller andet utroligt befriende ved at slå! Jeg ser ikke ligefrem mig selv som et vitterligt voldeligt menneske, men det bare at lade sine handskebeklædte hænder få (nogenlunde) frit løb, er på sin egen måde utrolig meditativt. At det så også er benhårdt og virkelig sjovt, er en helt anden sag.

Hvad jeg har fået ud af denne uge med op- og nedture på træningsfronten er, at jeg skal huske at variere min træning, gøre det sjovt for mig selv og ikke mindst det der med at lytte til kroppen og give den hvile. Bla bla. Et par dage uden styrketræning, og jeg savner det som en vanvittig. Et lille trick.

Dagens råd er derfor at prøve noget nyt i næste uge! Meld dig på et hold, du altid har haft lyst til at prøve, men ikke har turde. Gør et eller andet, hvor du kommer lidt ud af din comfort zone. 

Psssst… Et lille tip, brug ‘Google Chrome’, hvor du kan slå reklamer fra (søg på Google), så bliver bloggen lige pludselig en smule pænere 😉
 photo Untitled11_zpsbfd317a6.jpg

   

4 kommentarer

  • Anne

    Styrketræner selv pt. 5-6 dage i ugen, og løber en tur i ny og næ.
    Men føler engang i mellem, måske også lidt det kunne være fedt med en anden form for træning til at variere med… Synes crossfit lyder enormt fedt, men desværre er der en del tid i transport for mig, hvis det er… Ville lige høre om du måske havde nogle ideer til noget jeg kunne variere med?:-D
    – Vil også lige sige, at jeg virkelig synes du er enormt inspirerende både med kost, træning (at du variere den, som du gør), og dine indlæg her på bloggen sætter virkelig også gang i tankerne! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Workout With Me

      Hvor er du sej! Jeg synes helt klart (!!), at du skal overveje CrossFit! Det er virkelig det fedeste af det fedeste, giv det lidt tid, da man lige skal ind i det, men så er det virkelig også noget, man bliver hooked på! Resultaterne, sammenholdet, intensiteten, løftene – det hele 😀 Du kan også lave små ‘WOD’s’ (workout of the day) hjemme 🙂

      Ellers vil jeg anbefale dig intervaltræning på en romaskine, løbebånd (evt. udenfor), en crosstrainer etc. Boksning er jeg som sagt også virkelig blevet fan af… Yoga synes jeg, gør en kæmpe forskel både på min træning og mit humør. Hmm… Noget træning med kropsvægt, TRX eller kettle bells? Når du styrketræner, kan du måske variere antallet af sæt og gentagelser og lave ændringer i dit program? Der er mange muligheder 🙂

      Hvor er du sød, tusind tak!

      /Anne Sofie

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Pyh, lige nu kan jeg kun nikke alt for genkendende til det med, at kroppen lidt giver op og beklager sig – og det er bare ikke sjovt!
    For nogle uger siden var det min hofte, der blev træt på lange løbeture, så gav jeg den gas i fitness i påsken, og pludselig havde jeg DOMS i 4-5 dage (plejer aldrig at være specielt plaget af ømme muskler).
    I fredags gav mit knæ så op under en løbetur – har aldrig haft så ondt på ét sted, og har aldrig før haft ondt i knæet.
    Men ved du hvad? I går sprang jeg på en spinningcykel, hvilket jeg ellers plejer at hade. Men det var faktisk ganske ok, og jeg erfarede ligesom, at det kunne været et ok alternativ til en lille løbetur, i perioder hvor kroppen siger stop 🙂

    Det er virkelig vigtigt at sætte fokus på det med at lytte til kroppen – for selvom vi alle sammen gerne vil være fitte og stærke og elsker at træne, så er det jo fjollet at smadre kroppen af det.
    Jeg håber, at din skulder snart er klar igen, så du kan være mere fri i din træning. Men super cool at du også har gjort dig nye, gode træningserfaringer i ventetiden 🙂

    Mvh. Anne Sofie

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Workout With Me

      Årh det lyder ikke sjovt, det er simpelthen det værste, når man begynder at få følelsen af, at man “ødelægger” sin krop, fremfor at passe på den, som man jo egentlig har intentioner om at gøre.

      Hvor er du sej! Cykling er også genialt, da det er så aflastende for kroppen, men samtidigt er virkelig hårdt og fedt!

      Helt enig! Det nytter ikke noget at smadre igennem, når kroppen siger fra. Hellere tage den med ro i et par dage/uger/måneder end resten af sit liv. Det siger jeg til mig selv næsten hver dag.

      Tak, det håber jeg også 🙂 Jeg har i hvert fald været smertefri i 4 dage for første gang i små 2 måneder, det er da noget 😀 Jeg håber også snart, du er klar igen, det lyder som om, at du har styr på det 🙂

      /Anne Sofie

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Humus i topklasse