Den perfekte havregrød

Teknik frem for kilo

Dette er hovedtanken bag mit nye program, som jeg de næste 8 uger (fra på mandag af) vil følge. Jeg har i dag haft min første personlige træning med Berit fra Bodysquad. Hvilket var en virkelig fed oplevelse! Jeg glæder mig allerede til at træne med hende igen. Jeg fik præsenteret det forløb, jeg skal igennem over de næste 6 måneder, teknik og øvelser, samt gennemgået min kost. Programmet, jeg skal følge de næste 8 uger, er bygget op af 4 styrketræningsdage, højest 1 dag med cardio og så ellers yoga, hvile og gåture af lyst. Det bliver lidt en omvæltning, da jeg jo er vant til at styrketræne 6 gange, løbe minimum 2 gange og ellers ro på romaskinen. Det gør dog, at jeg helt sikkert endelig lærer at prioritere “mindfull træning” som pilates og yoga. Det har længe været mit svage punkt, da det har stået lidt i skyggen af min styrketræning, som jeg har jo har prioriteret højest. Men det har jeg helt sikkert godt af det – og så kunne det da også være lidt sejt at blive smidig 😀 photo IMG_8055_zps78621ee1.jpg

Selve styrketræningen bliver også markant anderledes. Jeg er vant til at løfte relativt tungt, altså omkring 3 sæt a 6-10 gentagelser. Sådan bliver det ikke længere. Nu hedder det ca. 12-15 gentagelser a 4-5 sæt. Nogle få med 20 gentagelser, nogle få med 5 gentagelser. Der ud over, cuttes mine pauser ned til maks. 60 sek. Og styrketræningspassene startes ud med en opvarmning af ledene som især er vigtig, når der skal trænes ben. Hele dette program har som fokus at udfordre min udholdenhed samt teknik. I får lige et indblik i, hvad formålet er med de næste 8 uger:

“Formålet med de første 8 uger er, at få din krop ud af den vante gænge og forberede sener og led til at træne tungere/tungt, samt at øge udholdenheden i musklerne. I dette program skal pauserne mellem sættene være højest 60 sek. og det vil være udfordrende for din udholdenhed.”

“Du kan supplere frit med yoga. Løb og anden cardiotræning skal du begrænse til HØJEST én dag om ugen, de næste 8 uger (og aldrig på en bendag), da du ellers nemt kan komme til at overbelaste dit nervesystem. SÅ, som du kan se, får du kun 4 dage om ugen med styrke, højest 1 dag med cardio, og ellers yoga og HVILE.”

Lige nu er min motivation i top, og jeg glæder mig latterligt meget til at starte på det nye program. Det bliver dog helt mærkeligt ikke at kende alle øvelserne, men det er til gengæld også det, der får min motivation i vejret. Ved siden af vil jeg dog også øve mig på at kunne lave chin-ups, pull-ups og dips (i stativ) uden elastikken – der er dog lang vej endnu. Måske et nytårsforsæt? Og apropros nytår (okay ikke et helt så diskret emneskift), meeen i morgen har jeg endelig juleferie. Den sidste aflevering er nu afleveret, så i morgen bliver bare hygge med sin søde piger, hvor julegaver skal købes – nej, jeg er ikke gået i gang endnu… 😛 Og jeg har heller ingen anelse om, hvad jeg give folk. Så det er jo fedt 😉 Og en sidste ben- og brysttræning på mit gamle program med min seje træningsmakker. Så der er udsigt til en skøn dag. 

http://www.gymnordic.com

Anne Sofie

   

2 kommentarer

  • Tak for i går Anne Sofie!

    Glæder mig til du kommer godt ind i programmet, så du kan give den MAX GAS!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anne Sofie Bitsch Hjortshøj

      Selv tak! Det gør jeg virkelig også. Er dog lidt spændt på, hvordan det bliver med så mange gentagelser 😉

      Anne Sofie

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Den perfekte havregrød