Chokoladeknas til julehyggen

Nemme proteinkilder dagen lang

Vi ved alle sammen godt, at det er vigtigt at indtage protein hver dag, især hvis man træner. Men hvad indeholder egentlig protein? Og hvor meget? Det har jeg prøvet at samle i dette indlæg, samt lidt forslag til hvordan det kan tilberedes og koordineres i løbet af dagen. Præcis hvor meget man skal have dagligt kan læses i denne artikel, der kan du også teste, hvor meget du selv skal have (i hvert fald sådan ca.) 😉

 photo 996781_10201822964149055_1696953898_n_zps7ecece91.jpg

Til morgenmaden:

  • Æg – blødkogt, hårdkogt, scrambled, spejlet, som omelet osv. Hvis du er rigtig overskudsagtig så smid lidt kylling og avocado ved siden af samt lidt god ost i omeletten, så er du vist også garantereret at være glad og mæt længe 😉 Eller måske en ristet skive rugbrød eller stenalderbrød?. Du får i hvert fald 13 g. protein indenbords pr. 100 g., du spiser
  • Skyr – hvis man vil have en fantastisk smag og skudt proteinerne i vejret, smager det fantastisk at røre 1/2 scoop proteinpulver i
  • Proteinpulver – ja, den er jo lidt oplagt, og der er et hav af muligheder på bloggen, du kan smide et scoop i, fx. i havregrød, overnight oats eller i en smoothie. Det geniale er, at det så faktisk mætter, og så bidrager det lige til en lidt bedre smag 🙂 En hvad med en proteinvaffel eller pandekager?

 photo 557974_10201483534943537_356819417_n_zps14a1239a.jpg

Til frokosten:

  • Hytteost – (som jo kan bruges til alle måltider) kan trods sin mærkelige klumpede konsistens tilføjes og opgradere de fleste måltider med sit proteindhold på 12 g. pr. 100 g..
  • Makrel – Ja, det dufter jo ikke så godt, men jeg kan faktisk ret godt lide det – og så er det nemt og sundt.
  • Tun – Tun er en af de største vindere, når vi snakker om proteinindhold, det indeholder hele 27 g. pr. 100 g.
  • Kikærter – Ristede kikærter er min nyeste afhængighed. Jeg bruger dem på dåse fra Urtekram, hælder vandet fra og rister dem på panden i olivenolie, hvor jeg tilsætter spidskommen, lidt chili, soya og måske en smule salt. Det smager genialt blandet med rødkål… Og hvis man bare indtager 100 g., svarer det til 20 g. protein på kontoen.

 photo 1488318_10201822983469538_1512502884_n_zps9e8d0995.jpg

Til aftensmaden:

    • En god bøf – indeholder vist omkring 17-24 g. protein pr. 100 g.
    • Kylling og kalkun – Kylling skulle indeholde ca. 26 g. protein pr. 100 g., hvor kalkun skulle indeholde ca. 22. g. – det er altså ca. en fordobling af proteinindholdet i skyr
    • Bønner og linser – Soyabønner skulle være vinderen med hele 36 g. pr. 100 g. (læs evt. linket i bunden af indlægget for yderligere information)
    • Laks – Jeg elsker laks, så det er bare en bonus, at den udover et fantastisk indhold af gode fedtstoffer også indeholder en masse protein

 photo IMG_7542_zps8ac2e957.jpg

Til snacken som mætter:

  • Edamamebønner: Tilberedt med lidt citron og salt – det er simpelthen så lækkert 
  • Mandler: Mandler er fantastiske, og så mætter de bare så skønt! Måske en af grundene er deres 21 g. protein pr. 100 g.?
  • Peanut butter: Let’s face it… Jeg udnytter alle undskyldninger for at spise mere peanut butter, så at det skulle indeholde omkring 21-26 g. protein pr. 100 g. er bare endnu en at føje til listen 😉 Spis det som snack på en riskiks, en gulerod, et æble eller en banan
  •  

Bonus protein:

  • Tilføj hørfrø til dit bagværk, morgenmad, smoothie etc. Udover sine andre fantastiske egenskaber, kommer der også et indhold af 26 g. protein pr. 100 g. med i pakken
  • Parmesanost er faktisk noget overlegende, når vi snakker om proteinindhold, den indeholder hele 39 g. pr. 100 g. Man skal dog være noget af en parmesanelsker, før det virkelig giver pote 😉

 photo f96617b2-583b-4453-b4be-d5b945ddc4bd_zps83692004.jpg

Efter træning:

Hvis jeg ikke skal spise lige efter træning, indtager jeg oftest proteinpulver i en shake eller i en smoothie. Min favorit for tiden er Gymnordics chokoladevariant med isterninger i, det er seriøst som at drikke et iskoldt glas kakao. Det anbefaler jeg på det varmeste, da det er en af en få, jeg faktisk nyder at drikke.

I kan se en liste over proteinindholdet på denne side 🙂

http://www.gymnordic.com

Anne Sofie

   

5 kommentarer

  • Sandra

    Det proteinpulver, som du anbefaler ift. smag, er det den variant der hedder chocolate eller chocolate deluxe?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anne Sofie Bitsch Hjortshøj

      Det er bare den, der hedder Chocolat (jeg sidder faktisk og drikker den lige nu 🙂 ) Chocolate Deluxe skulle dog være helt fantastisk, men den har jeg desværre ikke afprøvet endnu 🙂 Den er virkelig god ovenpå havregryn, i bagværk og som shake.

      /Anne Sofie

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Sandra

      Ok. Mange tak! 🙂 tænker den som ekstra julegave til kæresten, som elsker kakao.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sandra

    Er det chocolate eller chocolate deluxe udgaven fra Gymnordic?

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Den snack ser sørme lækker ud 🙂 Mhh

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Chokoladeknas til julehyggen