Nemme proteinkilder dagen lang

Glutenfrit franskbrød

Vi bagte på mit gamle arbejde de lækreste glutenfrie boller og med dem i baghovedet, gik jeg i krig med det glutenfrie bageri. Jeg har ellers nærmest udelukkende haft dårlig erfaring med at bage glutenfrit, de boller, jeg har bagt, har altid endt med at blive ekstremt bastante og stenhårde – ikke ligefrem bløde og luftige. Vi havde dog en masse glutenfrit mel, der skulle bruges, så… What to do? Man bager da et franskbrød 😉 Og det viste sig at være den helt rigtige løsning, da det næsten er som om, at formen giver “fugt” til dejen. Det blev i hvert fald til det lækreste brød, som med fordel kan bruges på madpakken. Og selvom det smager fantastisk nybagt, holder det så overraskende godt! Her på 3. dagen, er det ikke det mindste tørt, men stadig så lækkert.

 photo IMG_8016_zpsb9259967.jpg

 photo IMG_8017_zpsf6b3aa38.jpg

  1. 2 dl groft rismel
  2. 20 g. gær
  3. Spsk 2 spsk HUSK
  4. 1 dl kikærtemel
  5. 1 dl groft majsmel
  6. 2 tsk havsalt
  7. 3 dl lunt vand (evt. mere eller mindre, dejen skal bare være rimelig våd)
  8. 1 dl acido/skyr/A38/neutralt yoghurt
  9. 1 dl hørfrø
  10. 1 dl sesamfrø

 photo IMG_8018_zpse4598188.jpg
 photo IMG_8014_zps6dac46c2.jpg

Sådan gør du:

  1. Opløs gæret i vandet og tilsæt dit surmælkprodukt
  2. Tilføj HUSK og rør rundt til det har en gelé konsistens
  3. Tilføj ca. 2 dl mel samt salt
  4. Tilføj nu resten af melet og kernerne
  5. Ælt dejen – jeg brugte en røremaskine og æltede til sidst lidt i hånden
  6. Lad dejen hæve i et køligt rum i minimum 5 timer
  7. Tænd ovnen på 230 grader og lad imens ovnen bliver varm dejen efterhæve lidt i en foret og smurt form
  8. Brødet skal bages i ca. 30 min. og afkøles på en rist

http://www.gymnordic.com

Anne Sofie

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nemme proteinkilder dagen lang