Sommer på Samsø

Hold formen på ferien – hvis du har lyst

Jeg ved godt, at jeg er lidt sent ude med dette indlæg, men nu kommer det altså. Man kan jo altid smide det i gemmeren, ikke? 🙂 Jeg også godt, at det at dyrke motion på ferier har været rimelig meget oppe til debat her over sommeren på diverse blogs osv. Min holdning til det, er egentlig bare, at man skal gøre det af lyst og ikke af pligt. Jeg har faktisk haft lysten til det på alle mine ferier (dog ikke min London-lejr – her var “behovet” der ikke, så jeg lod vær’). Jeg var især topmotiveret på Mallorca, da 1,5 time med aircondition og “tunge” (haha) vægte lokkede, når solen blev for meget. Og især det at løbe langs vandet om morgenen var altså helt fantastisk! Også selvom det bare var en relativt “kort” tur i mors selskab. Vi er jo alle forskellige, og for nogle er det sikkert helt utænkeligt at trække i træningstøjet, når man holder ferie – og det skal der så sandelig også være plads til!

Jeg advarer lige imod en masse svedige feriebilleder af mig uden make-up på.
 photo 7d242fe2-d677-4d83-8a4d-1188bbc6de40_zpsd1d514f1.jpg

Det er nok også lidt let for mig, da vi altid har løbet, cyklet, spillet volleyball,strandtennis osv. på ferier. Og netop det at gøre det sammen, er for mig rigtig vigtigt (og hyggeligt). For man er vel ikke på ferie for konstant at stå alene sveddryppende i et lille træningslokale? Ikke, at jeg ikke gjorde et par gange, men det er jo ikke, derfor man(læs: jeg) er af sted. Et af mine bedste råd er derfor, at man finder noget, andre også kan være med til. Vi meldte os fx. på spinningshold sammen, løb ture, svømmede, spillede bold, gik lange ture osv. Min lillebror og jeg cyklede bla. også til Samsø i stedet for at køre med i bilen. Det var både praktisk, sjovt, hyggeligt og samtidig super god motion. Så hiv mormor med på spinningscyklen, mor på løbetur, far i bølgerne og lillebror med i fitness – okay, I behøver ikke at gøre præcis som mig 😛

Til dig, der bare vil have det overstået eller er lidt tidsbegrænset – det kender jeg også godt. Og her er ting som Tabata, kombinationsøvelser, og HIIT genialt! Fancy ord med simpel betydning.

  • Tabata: Med denne træningsform, kan du faktisk lave en effektiv træning på 4 min. Man kan dog også sagtens forhøje varigheden til 20-30 min. Det eneste du skal bruge er dig selv, lidt kendskab til øvelser og evt. lidt fantasi og kreativitet (eller du kan nappe øvelserne her).
  • Sådan kan du gøre: Lav 20 sek. meget intensivt træning og 10 sek. pause eller 45 sek. hårdt arbejde og 15 sek. pause for den hardcore. Det kunne være burpees, jumping squats, jacks (sprællemænd), sprint på stedet, englehop, walking-lunges, walking plank eller armbøjninger.
  • Man kan evt. bruge et stopur, downloade tabata-apps, se videoer på youtube, lave små konkurrencer eller udvide med udstyr som sjippetov, kettlebells eller vægte for ekstra udfordring. Du kan bruge dette indlæg som inspiration.
  • Husk at du kan altid skrive en kommentar, hvis du har kendskab til øvelserne 🙂

 photo 7fcde7f4-d6cb-49e7-afdf-9bad835f2699_zpsc5f76438.jpg

  • HIIT: Dette er i mine ører bare et fint ord for intervaltræning. Jeg brugte det et par gange på Mallorca, da løbebåndet står øverst på min hadeliste – især i varmen. På denne måde bliver man virkelig udfordret, får det lidt sjovt (hvis man er konkurrencemenneske som mig) og så er det hurtigt “overstået”.
  • Sådan kan du gøre: Jeg varmede op først ved lige at “powerwalke” i 5 min. for så at sætte over i løb i moderat tempo i 5 min. Herefter skiftede jeg mellem intervallerne 1 minut spurt (mit maksimale) og 30 sek. meget hurtig gang. Dette fortsatte jeg med i ca. 15-25 min.
  • På denne måde sætter du virkelig din kondition på prøve og (efter) forbrændingen i vejret.
  • KombinationsøvelserEr seriøst geniale, hvis du har brug for en effektiv gang styrketræning.
  • Sådan kan du gøre: Lav lunges samtidig med hammer curls (altså biceps-træning med håndvægte), bred eller smal squat med skulderpres (jeg bruger oftest en tung kettlebell), overhead squat, squats med biceps curls, når du rejser dig eller min yndlings og hade øvelse: Military press afsluttet med en roning – føj.
  • Igen spørg bare løs om øvelserne 😀
  • Challenges: Igen lidt konkurrence 😉
  • Sådan kan du gøre: 
  • Squats-challenge, sådan en havde jeg med i kufferten til Mallorca. 3o (air)squats før hvert måltider – holdte den næsten 🙂 Du kan også lave wall sit, hvor du skal slå din egen rekord med at sidde længst muligt i squat-position op af en væg på tid. Det lyder jo nemt nok, men prøv det lige først…
  • Planken: Helt simpelt – slå din plankerekord! Dødsimpelt (dødkedligt og dødhårdt), men virkelig effektivt. Planken er intet mindre end genial. Prøv også med sideplanken.
  • Armbøjninger: Sæt dig et mål for hvor mange, du skal kunne tage inden feriens afslutning – prøv også burpees.
  • Du kunne jo inddrage resten af ferieteamet – så er det lidt sjovere og mere konkurrencepræget.

 photo d4ec266d-01cd-430b-a3f7-bc8b8b9e5cf9_zps2d132932.jpg

  • Til dig, der elsker at komme på opdagelse eller er på storbyferie:
  • Her er der selvfølgelig nogle ideelle muligheder.
  • Cykling: I storbyer som Paris og London, kan man ved mange  gadehjørner leje cykler. Det kan måske være lidt grænseoverskridende at køre i trafikken, men det er en hurtig måde at komme rundt på – samtidig med at man oplever byen på en helt anden (fed) måde.
  • Hvis ferien holdes i Danmark el.lig. er cykelferie jo ideelt! Evt. bare en en-dagstur. Man kan også medbringe sine egne cykler eller måske cykle til sommerhuset – eller hvad man nu skal. Igen – man får set en masse flot natur, delt en oplevelse og brugt en masse kræfter.
  • Løb: Løb er jo ikke til at komme udenom, når vi snakke om nem motion. Det eneste, det kræver, er jo et par sko og lidt tøj. Løb evt. sammen med en anden og både det danske sommerland, storbyer og de varme lande bliver oplevet på en helt anden måde.
  • Tag gåskoene på og få dig rørt. I mine øjne er det at gå i et rask tempo også glimrende motion! Man kan “holde” længe og samtidig snakke og lægge mærke til omgivelserne.
  • Til dig med det indre legebarn: Man kan jo faktisk lave en masse motion uden rigtig at lægge mærke til det 😉 Især på stranden er der jo hundredvis af muligheder.
  • På stranden er ting som strandtennis, svømning, volleyball og fodbold jo oplagt.
  • På vejene kan hive et par rulleskøjter på, hoppe i sjippetorv eller lave alternativ træning på bænke, legepladser, træstubbe osv. Det er kun ens fantasi, der sætter grænser.

 photo b7c91374-d3fc-480a-9a71-37d0f52b07a6_zpsd5202e43.jpg
Jeg håber, at indlægget kunne bruges 🙂 Og jeg kan på forhånd afsløre, at det hele er gennemtestet og godkendt herfra 😉

Træner I på ferier? Eller står den på total afslapning?

http://www.gymnordic.com/

Anne Sofie

2 kommentarer

  • Jeg har ikke altid trænet på ferie, da jeg bare har nydt at være på ferie og få slappet helt af. Det har dog ændret sig, og jeg var ude og løbe hver morgen, da jeg var i Berlin i 4 dage tilbage i marts måned 🙂 Jeg har også lige været to uger i Spanien, hvor jeg løb hver anden dag og de andre dage lavede jeg nogle små træningsprogrammer med fokus på mave og ben. Det var super lækkert, og man havde stadig den følelse af at man havde slappet af og nydt ferien, selvom man trænede 🙂
    Super fedt indlæg, forresten!

    http://thechangeinamonth.blogspot.dk/
    Anne Sofie

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anne Sofie Bitsch Hjortshøj

      Lyder skønt med løbeture i Berlin – gjorde det samme, da jeg var i Hamborg (næsten det samme, hehe) 🙂
      Sejt med turene i Spanien – varmen er tit en dræber i mine øjne 🙂

      – Præcis følelsen er alt for fed! Så kan man altså bare virkelig nyde resten af dagen.

      Mange tak – godt du kunne bruge det!

      Anne Sofie

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sommer på Samsø