Rugbrød og chokorug ala lagkagehuset

Gæsteindlæg: Camilla fra Fit´n Run

Jeg har jo som sagt været lidt vild (læs: sindssyg) at melde mig til mit 2. halvmarathon på søndag, og jeg er næppe den eneste 🙂 I den anledning tænkte jeg, at det ville være passende at få seje Camilla fra bloggen Fit’n Run til at skrive et indlæg her på bloggen. Jeg skal nok også selv skrive mine bedste råd, men hun har vist en del mere forstand på det end mig. Camilla er en kæmpe inspiration (også for mig) og har nogle vanvittig flotte løbetider – så læs lige hendes indlæg! 😉

IMG_1947

 Fortæl noget om dig selv

Jeg hedder Camilla, er 24 år og bosættende i Vejle med min kæreste. Til daglig læser jeg på sygeplejerskeskolen på modul 7.

Min helt store interesse er løb, hvilket også har været mit slankemiddel til at tage 10-11 kg. Løb er ikke længere noget jeg dyrker for at tabe mig, nu er det for at holde formen ved lige og konkurrere mig selv. Jeg havde debut på halvmarathon distancen i septemper 2012, og har siden løbet et i maj og skal løbe et igen d. 9 juni. Til september 2013 har jeg meldt mig til marathon, hvilket bliver en utrolig spændende oplevelse jeg både glæder mig til, men også frygter.

Hvorfor løb?

Løb synes jeg er den nemmeste form for motion, forstået på den måde at det er noget som er let tilgængeligt, og du kan gøre det alle steder og på alle tidspunkter. Det er ikke fordi jeg altid har synes at det har været nemt at løbe, og det synes jeg heller ikke den dag i dag. Men jeg kan godt lide at man er uafhængig af tid og sted. Jeg elsker at komme i løbeskoene og løbe en lang tur i naturen, det er mit bedste redskab mod fustrationer og andre ting som kan være svære at håntere. Samtidig er det en god måde at få clearet hovedet og komme i godt humør.
vægttab4

Hvad får dig til at snøre løbeskoene?

Min motivation til at komme i løbeskoene er at jeg hele tiden sætter mig nogle mål for min træning, på den måde har jeg hele tiden noget at skulle leve op til og skulle nå. Mine mål kan fx handle om en bestemt tid jeg vil nå på en 5 km tur, eller at jeg vil løbe så langt uden at holde pause osv. Det er sjældent jeg løber en tur uden at have en målsætning til turen, og det er nok grunden til at jeg har kunne holde min motivation i så mange år. Da jeg startede med at løbe var min målsætning at tabe mig, men efterfølgende har jeg fokuseret på at forbedre mit løb.

Vil du sige, at kosten har betydning for din præstation som løber?

Jeg må indrømme at jeg ikke er særlig god til at spise som jeg burde. Jeg spiser i dagligdagen sundt og varieret, men når det kommer til weekenderne er jeg nok lidt af en “synder”. Her får jeg grillmad, sovs, pomfritter, slik, sodavand og andet godt. Men til daglig holder jeg den sunde linie. Jeg kan selvfølgelig godt mærke på min krop, at den har mindre kilo at løbe rundt med nu, end da jeg vejede 10-11 kg mere.

Jeg tænker dog en del over kosten når jeg skal løbe langdistance løb, da det er vigtigt at have nok energi i kroppen til de ture. Her er det blandt andet vigtigt at have fyldt sine kulhydrat depoter op. Men udover det, tænker jeg ikke meget over kosten ifm. løb.

løb10

Hvordan ser en træningsuge ud for dig? (evt. op til et løb)

I min normale træningsuge løber jeg mellem 4-5 gange. En af løbeturene kan også være byttet ud med en tur i fitnesscenter. Derudover cykler jeg for det meste i skole (12km i alt).

Op til et løb øger jeg selvfølgelig mine distancer, alt efter hvilket løb det er jeg skal løbe. Men i de sidste uger op til et løb, sætter jeg mine løbeture ned, da mine ben skal være friske og fuldt restitueret til løbet.

Jeg har i år lavet et nytårsfortsæt med at jeg som minimum skal løbe 20 km pr uge i alle årets 52 uger, hvilket vil betyde at jeg d. 1/1-14 vil have løbet min. 1040 km.

Hvor lang tid vil du sige, det tager at træne op til et (halv)marathon?

Det er svært at sige, da det afhænger meget af hvilket niveau den pågældende person er i, hvor meget man er vant til at løbe, osv.

Har du til sidst et godt råd, man kan følge under et halvmarathon?

Hvis du mener, mens man løber et halvmarathon? Er mit bedste råd at drikke vand ved alle vand depoter, og starte ud i et roligt tempo. Føler man at man har flere kræfter efter 15 km, kan man sætte tempoet op herefter. Og ellers husk at nyd det, det er en kæmpe succes når du løber over målstregen 😀 Held og lykke herfra.
Mange tak til Camilla og smut da lige over på hendes blog.
Er der andre, der skal løbe på søndag?
Anne Sofie

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Rugbrød og chokorug ala lagkagehuset